tisdag 9 februari 2010

Loppis och Kalas…

Hej alla sköningar.

I helgen har vi varit både på loppis och haft kalas för maken som fyllde år.

Det var egentligen inte meningen att vi skulle åka på loppis…det bara liksom blev så ;-).

Oftast när vi åker någonstans och mamman (jag) vill slinka in på en loppis så skriker hela familjen rakt ut i ett rungande och utdraget NEEEEEEEJ!!!

Jag förstår inte???

För mig är det ren och skär avkoppling, jag stänger av allt annat och bara går och letar skatter. Min syn på en skatt behöver rimligtvis inte vara en definition av vad resten av familjen tycker är en skatt. Närmare sanningen så skulle de nog säga att de mesta är skräp.

Så nu började jag med att säga att vi skulle åka till Mc Donalds och äta…men att vi baaaaraaa måste göra ett litet stopp innan, hehe.

Väl där så gnälls det inte lika mycket iallafall, alla i familjen hittade något de ville ha och då känns det mindre hemskt för mamman att tvinga med dem ;-).

1

Jag har börjat få en nätt samling av gamla väskor nu och denna bara stod och väntade på mig. Den var fúllproppad med en massa gamla urtvättade mjukisdjur och hade ingen prislapp på sig.

Men en driftig loppisbesökare som jag är så gick jag och hämtade en personal så att jag kunde få ett pris på den och tömma den på innehåll. Jag älskar det faktum att alla lappar sitter kvar på den.

2

Jag hittade dessa små söta chokladformar för 15 kr och vips åkte de ner i korgen.

3

Hanna som älskar att baka ville genast prova ( och jaaa, vi diskade ur dem ordentligt innan :-)

4

När de blivit fyllda av den smälta chokladen så var det bara att ställa in dem i kylskåpet en stund för att stelna.

6

Sedan dekorerade vi Kolakakan med hemmagjorda chokladpraliner :-).

Ni ser vad roliga och användbara saker man kan hitta på loppis :-).

P.s. Jag har fått några frågor om hur jag kan få mina bilder så stora?

Jag skriver alltid mina inlägg i Windows Live Writer, där man kan dra ut bilden i nästan vilken storlek man vill :-).

P & K

Melinda

16 kommentarer:

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilken konditor Hanna är, proffsiga praliner hon fick till och vilken kolakaka, så vaninnsigt fin och god den såg ut!!!! Hälsa henne det! Och den svarta väskan var ju bara för snygg, loppisspröten ständigt utrullade: ) Mari.

Mitt skabbiga chica hus sa...

Hej vännen!
Gud vad du fyndar:o) Och den där kolakakan måste jag göra snart.

Har inte hunnit skriva och tacka dig för den fina skålen maken råkade komma hem, fast han bara skulle slinka in och köpa en tidning:o) Puss på dig!

Tyvärr hann jag inte komma in och hälsa på dig, vi åkte ju hem en dag tidigare för att genomföra min snilleblixt. eeeeehhhh typ riva halva köket. Vet inte om du kikat in men nu har vi påbörjat operation lantkök 30 kvm. Budgetrenovering dock, men det kommer bli sååååå bra ändå. Tegelvägg och råspont dolde sig bakom väggarna. OJ SÅ SYND;o)

Nu måste jag fortsätta måla råspont.

kraaaaaam
Mia

fröken knopp sa...

Vilka fynd Melinda!! O vilken kaka sen då!! Gud den ser farligt god ut..:)

Varma Kramar Elin

Rummet för välbefinnande sa...

Här har du en mamma till som känner igen detta loppis-syndrom - neeeeeeeeeeeej inte loppis!!!!!
Men, som tur är så har barnen ändå lärt sig att de får en väldigt glad och uppåt mamma så därför inser de att det kan vara väl värt att investera i ett besök ändå nån gång *ler*
Himmel så mycket jag har tänkt på dig och saknat att jag inte kunde träffa dig på Formex. Men, det kommer fler tillfällen, så passa dig :P :P
Ha det gott och sköt om dig. Längtar så efter att få se allt fins som du köpt in!
Kram på dig!
Mia

Rummet för välbefinnande sa...

Ja, då kan man stilla undra vad "fins" är för något finurligt bra som jag väntar på att få se då.....

Menar ju "fint" förstås. Det går bara lite för fort ibland.

Marie - Systrarna sa...

Visst är det snyggt med gamla väskor! Visar just nu alla våra i en hög på Systrarnas blogg.
Mitt loppissug kan vara såå stort ibland att jag bara måste iväg även på lunchen på jobbdagarna. Då får det bli en snabb promenad till Myrorna... Om man äter snabbt så brukar det hinnas med!
HA en mysig kväll!/Marie

Anonym sa...

Hi... ja vad gör man... det är bara och försöka muta barnen och maken. Det känner jag väl igen :O)
Underbar resväska du hittat!
Den är läcker!
Kram på dig
Nina

Emma - white avenue sa...

Mums vad det ser gott ut! =) Hoppas att den smakade ljuvligt!

Kram Emma!

Photo by Maria sa...

Vilka fynd ni hittade..

Och vad gott det såg ut, blir sugen..

Kram Mia

LantlivsAnette sa...

Hallo där !!
Jaaa, loppisar är såååå kul..att inte våra familjer har fattat det...fnisss...
Så fin väska du hittade..och formarna..det skuttar till i hjärtat då man hittar så fina saker...gud vad jag blev loppis sugen nu...
Mummsss vilken god kaka du visar..
Ha det så bra vännen
Kraaam Anette

Bygatan sa...

Vilket härligt fynd! Ser hur smaskigt ut som helst...mmmm

Visst är det kul med "skräp", hihi. Ska iväg nu på em på loppis, fyndade skolstolar igår för 25:/st, rejäla saker. Det får man ju inte en billig klappstol för ens på Ikea.

Ha en fin dag! Kram Lena

Unknown sa...

Vilka fynd!
Vill så gärna ha gamla väskor men har inte lyckats hitta några.
Farligt god tårtan ser ut...mums
Kram Anna

Willewira sa...

Vacker väska och mumsig tårta!!!
Vilken helg!! :)

De där väskorna är bra... här har vi alla dvd-filmer i en och tidningar i en annan. Sånt som gärna ser rörigt ut får försvinna ner i en gammal resväska istället. Inte dumt.

Önskar dig allt gott!!
Kramar
Willewira

Viveka på Humlebacken sa...

Hej
Du var med och rapporterade vårtecken i fjol, vill du inte vara med i år också? Vi har ingen från ditt landskap ännu, och det vore så kul att kunna täcka upp hela Sverige denna gång också. Anmäl dig på gulda@live.se och glöm inte att skriva bloggadress, vad bloggen heter och vilket landskap du bloggar från
kram
Viveka

Bibbi sa...

Den kakan såg inte dum ut:) Kul med de egenhändigt gjorda chokladbitarna till.
Du skulle ente kunna lägga ut receptet på kakan också...?
Kramen

Mitt skabbiga chica hus sa...

Hej vännen!
Ja visst är skålen fiiiin:o) Det har redan börjat trilla in förfrågningar var den kommer ifrån och självklart länkar jag då till dig:o) Har blivit lite försiktig på sista tiden med att länka för mycket till butiker i själva inläggen efter en spydig kommentar där en anonym undrade om jag var köpt och sponsrad....
Vilket såklart inte är fallet. Att folk orkar, men man blir lite ledsen ändå....

Gissa jag kommer dregla köksattiraljer hos dig nästa gång!!!

Nu måste jag fortsätta bekymra mig om hur elen ska planeras i köket, elektrikern kommer hit imorrn. *hjälp*

kraaaam
Mia