tisdag 19 januari 2010

Inredningstips del 2 och 3…

Hejsan.

Här kommer lite fortsättning som utlovat av några stylingknep.

Det är säkert många av er där ute som står där och kliar sig i skallen och undrar varför det inte blev som man har tänkt sig. Jag vet att jag har gjort det vid ett flertal tillfällen.

Man har alla förutsättningar, alla de saker man vill ha…men på något vis så blev det inte riktigt som man tänkt sig ändå.

Efter ha gått några kurser har jag inte samma problem längre. Ni som missade del 1…till er vill jag också säga att detta är absolut ingen bibel på att just så här SKA man göra…men det finns några enkla knep man kan följa.

Och för att förtydliga detta ännu mer så har jag denna gång tagit bilder på det som “känns fel” och det som “känns mera rätt”.

1

När det gäller inredning så bör man alltid tänka udda, dvs. att det är snyggt att ha 3 av något, eller 1, eller 5…ja, ni förstår. Här är en tavla på Viktors rum med 3 soldater på rad…nu kan jag av förklarliga skäl inte visa er en tavla med endast 2 soldater på eftersom jag inte har målat tavlan :-).

3

Här har jag alltså “tänkt fel” eftersom jag har placerat 2 ljusstakar till höger på skänken.

19

Då kommer jag osökt in på det 3:e tipset och det är att man gärna ska använda sig av olika höjder på tex. ljusstakarna.

5

Här har jag placerat 3 st ljusstakar tillsammans istället. Plötsligt blir det mera liv i  miljön.

7

Här ser ni vad jag menar med olika höjder också. Det kan även funka att man har 2 av samma höjd och en som är en annan storlek.

10

Här syns 2 små ljusstakar med videägg i. Visserligen så tycker jag att korset i bakgrunden upphäver lite av att det inte ser så “tokigt ut”…men tro mig…om det bara hade varit dessa dekorationer så hade det märkts bättre.

9

Och här är tre, visserligen inte i olika höjd. Men det är också en sak att tänka på…att om man placerar det i en grupp som med ljusstakarna så är det snyggt med olika höjd. Här står det tre på raken precis som soldattavlan och då gör det inte så mycket.

12

På dessa bilder tycker jag att det syns mera vad jag på ett litet flummigt sätt försöker att beskriva.

Nämligen den “tabbe” som de flesta (återigen jag själv sååå många ggr gjort) och det är att när man placerar kuddar i en soffa. Denna järnsäng som används som soffa får här symbolisera en soffa eftersom det var lite svårt att visa med vår hörnsoffa. Man placerar nämligen ofta 2 kuddar i sin soffa, en i varje hörn.

11

Nu har jag lagt till en kudde och det kändes genast mycket bättre :-)

Sedan vill jag tillägga att ibland är det väldigt snyggt att bara ha 2 saker av varje. Som tex. 2 stolar mot väggen på varsin sida om ett bord, eller 2 ljusstakar i exakt samma höjd där allting annat är symmetriskt i rummet.

Som sagt, allt är efter tycke och smak…men står man där och stampar och kliar sig i huvudet någon dag och tycker att det inte är något liv i den miljön man försöker skapa så kan tipsen ovan var värda att prova.

p.s. Hoppas verkligen inte att ni tycker att jag trampar någon på tårna…detta är återigen helt upp till var och en.

Sköt om er.

P & K

Melinda

21 kommentarer:

Det vita dårhuset sa...

AJ! Min tå ,o)
Vill bara in och pussa lite på dig min avlägsna vän......
Snaaart .O/ kommer jag med en lille på besök..
Kramar Erika

Anonym sa...

Vad roligt med dina tips och ideer. Oftast när jag köper något nytt köper jag tre för att jag tycker att det ser bättre ut. Men har aldrig sett det så konkret som dina bilder. Jag tyckte det var jätte bra tips.

Ha en fortsatt trevlig kväll

Maria på Skolgatan

Fågel Blå sa...

Godkväll!
Jag är jättetacksam för dom tips och ideer du har delat med dej!
Tack och åter tack!
Kram Kathrine!

hemma hos lilla mej sa...

Jag gillar oxå 3 på bord bänkar och skänkar precis det du visar .Himla fint du har det och himla duktig och kreativ!!!!!Ha en skön kväll och en härlig onsdag varmkram Rita ♥

lottens vita och gröna sa...

såååååå fina bilder och så bra tips...jag bara gör ja...går det så går det metoden, fniss!!!
hörde att ni skulle käka rätt sent på torsdagen, g´funkar inte ksa upp i ottan! ni ska visst på en polare till migs reataruang, det är en stoooooooooooor upplevelse och super gott, ser ni en lååååååång looking gooodi med långt ljust hår och avdankig rasta så hälsa från mig!!!
på fredagen då, vad är planerna då?
vi får plingas lite i morrn eller på fredag, vi har superproblem nu på jobbet så jag kan typ inte gå sååå tidigt, kanske vid fyra...
goooooo resa dårå, vi ses och hörs, pöss lotten

n o r d i n g å r d e n sa...

Va du är härlig Melinda som bjussar på dessa inredningsens faciet! : ) Det är ju så som du säger, fast det där kuddproblemet drabbar inte mej, hos mej ser man inte soffan för alla kuddar! Och jag som fotade i förra veckan min skänk med ljustakar, vilken tur att det var tre stycken til höger, ha, ha...det är lustigt det där, men man kan "se" ofta om det blir fel el rätt. Och ibland ser jag det först på bilderna jag tagit och inte i verkligheten så att säga.... du är i af inredningsproffs, den saken är klar, och mycket vackra ting har du också, i både butik och hemma! Mari.

Yvonne - Frl. Klein sa...

Hallo, your photos and decoration are so gorgeous!
Have a nice day,
Yvonne

sara på hedepipan sa...

Jag gick på en scrapbooking kurs en gång och då sa hon att man helst ska ha tre av saker när man både dekorerar och jobbar med tavlor mm.
Stolarna är ju nästan självklart men visst är det snyggare med 3 st eller 5 st ljusstakar så det bli mer liv. Har gjort så av mässingljusstakar som jag sprayat vita de står i en grupp i olika höjder. Mycket livligare men ändå så lugnt med det vita.
Jag tackar för återupplivandet av det minnet, ska bära med mig dem.
Jag har ofta 4 av saker kan det vara fel tro eller ska det vara udda antal, ex 4 kuddar i soffan?
kram sara

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Här är inga ömma tår, jag ska gå på "rundvandring" här hemma och kolla. Detta med tre är ju rena turen om jag har!
Tack för bra tips.
Goa kramen
AnnaMaria

Karin Krut sa...

Hej gullefjunet! Vi åker till mässan på fredag.. jag mailar dig mitt telefonnr ifall det försvann med din telefon ;) Dina bilder och saker är sååå fina och visst är det så.. alltid ojämna antal!
Pusselikram
Krutan

Åsa sa...

När jag ser dina bilder ser jag ju att det är snyggare med 3, men har svårt att ha just 3 av nått 1,2eller flera.Nått om två samhet sitter i bakhuvudet...Vet inte vad det har med inredning att göra iof ;) Får ta en runda här hemma nu! Tack för tipsen!! //Kram Åsa

n o r d i n g å r d e n sa...

Hej hopp sockertopp, ha, ha nej, jag vet, du och jag har inga problem med en el två hit el dit i soffhörnan, ditt tänk är ju helt rikigt och tål att tänkas på, jag menar bara att jag har så förbannat mycket kuddar att jag druknar i dem snart! Jag gillar din inredningsskola, mera!!!! Mari.

Helen sa...

Hej!
Jag tycker det är jätte kul att läsa dina tips och att du har en bra och en dålig bild gör att man verkligen ser vad du menar. Toppen. Ser fram mot nästa tips och väntar med spänning.
Kram/Helen

Madame Nyberg sa...

Tack för alla fina tips. Va gullig du är....
Hoppas att du har haft en fin dag på Formex och att dina ben orkar bära dig imorgon.....
Jag åker på lördag, söndag. Ska blir såååå spännande. Behöver verkligen fylla på butiken efter julens taberas.....
KRam-KRam och ha det bäst.
Anna-Lena

Desirée sa...

Hej. Måste säga att du har en mycket bra blogg och fina bilder! Blev mycket mycket glad när jag läste att du hade en butik i Säter :D själv bor jag några mil utanför Ludvika, (Grangärde). Jag och min mamma är lika galna i den här inredningsstilen så nu ska jag tvinga henne att vi ska besöka din butik!!

God fortsättning!

Mvh Desirée.

Tanjis sa...

Gud,vilka roliga tips! :)
Det är ju sådant som man kanske märker när man prövar sig fram men man har ingen aning om varför det är så. Lite kul att läsa tycker jag!

Hoppas du har det skoj på formex!
Vi är säkert många som är avis.

/trevlig helg!

Ullis/Leva på landet sa...

Kul med lite inredningstips. Alltid kul att få nya synsätt på saker. Mycket av det du skrivit hade jag inte en aning om, men visst är det så att udda blir oftast bättre.

Ha en bra helg!
Kram Ullis

annaslantliv sa...

Det där är så sant. Men udda antal. Det ser man även på jobbet, det är typ aldrig jämna antal på tryck på plagg.

Tack för härliga bilder och bra inspiration.

Ha en riktigt skön helg!

Kramar Anna

Anonym sa...

Tack för tipsen!:)

Kram från Gunsan i Skåne

Tess på Tilda och Mamma sa...

Åh Vännen,
Lika fina och inspirerande bilder som vanligt en fröjd att kika in. Kika in till mig så får du se min senaste skatt.Ha en bra dag.
kram Theres

Tess på Tilda och Mamma sa...

Hej Igen Vännen,
Nu har du mail svara så fort du kan.
kram Theres