söndag 5 oktober 2008

Hur ett kök tar form...

Nu har jag kopierat ett av mina inlägg ifrån den gamla bloggen. Kände att jag ändå ville ha med vår köksrenovering på denna. Ni som redan läst detta, förlåt.
För ca två år sedan så bestämde jag oss ;-) för att vi nu måste ha ett nytt kök, väntade då barn nr 4 och vårt gamla kök hade vi vuxit ur för länge sedan.
Eftersom vi hade ett så pass litet kök (när en skulle resa sig var de andra i familjen tvungen att resa sig) så bestämde vi oss för att göra ett nytt kök i vårt befintliga vardagsrum.

Fördelar: Man behöver aldrig bli av med ett kök medans man gör det andra, alltså kan man både laga mat, köra diskmaskin (mycket viktigt!!) och i princip leva på som vanligt.
Nackdelar: Man får inte liiika stor panik att göra det färdigt eftersom det flyter på som vanligt i det gamla.
Man måste dra om rör, elledningar och annat eftersom ett vardagsrum inte har så mycket vattenrörledningar.....varför har de inte det förresten??? Allt vore ju så mycket enklare då :-)


I vårt hus så hade vi två såna här genomgångspassager, väldigt vackra, men det hjälptes inte, skulle vi få in ett gammeldags skafferi så måste en ryka. Allt handlar om val när det gäller renovering.
Gräsliga tapeter som barnen och deras vänner fick gå lös på, hahaha. Vi spelade även (badboll/fotboll) där inne när det blev tomt.

Mycket shellackduttning blev det på alla kvistar i taket...

Här har några lager väggmaterial+ x antal tapeter fått ryka på foten. Vi bestämde oss för en sk. tvåfaspanel istället för pärlspont, jag tycker att den panelen är så vacker, lite enklare än pärlspont.
Maken sågade och snickrade och jag målade (förutom det på väggen) då låg han på pluspoäng ett tag.

Vårt hus är från början byggt som två lägenheter och uppe i det gamla köket så satt en vedspis kvar, tyvärr den enda av från början fem eldstäder då huset byggdes. Den är väldigt enkel, inga onödiga krusiduller här inte, men eftersom den hörde till huset och jag gillar att återanvända så fick det bli den.
Här börjar murningen ta form...

Här ser ni en av de tre delarna vårt stora köksskåp är byggt utav. Detta bokskåp är inköpt på Blocket och Janne var tvungen att fördubbla djupet för att de skulle passa.

Undre delen var en typ av en gammal diskho med en zinklåda inuti, men det var lådorna jag var ute efter. Den är köpt på en lokal loppis.
Den gröna övre delen satt nere i vårt pannrum, det syns inte på den här bilden men den har otroligt läckra knoppar. Alltså... tre delar som blir ett skåp...det är ju dumt att göra det enkelt för sig, eller hur?

Kommer ni ihåg att jag berättade om den där läckra överdelen på en dörr jag hittade på tippen?? Så här såg den ut innan...

Här är också genomgången igenbyggd och en dörr från övervåningens garderober sitter på plats. Här är den "nya" delen ditsatt i den gamla dörren, man börjar kunna ana hur det kommer att bli.

Ni kommer ihåg sinken som jag, fel av mig....maken släpade hem från Prag?? Många timmar slit med någon geggig sörja för att färgen skulle lossa, sedan pillning med morakniv, slipmaskin och.....naglar.....dah.


Nu har den fått ny färg och sitter på plats. Lite skillnad, va?

Detta är också soptippsfynd, hur kan någon slänga nåt dylikt?? Jag och Janne hade nog dejtat i ca två veckor när jag insisterade på att vi skulle ta en tripp till tippen.( Detta gjorde min man ett mycket pinsamt tal om på vårt bröllop ) Iallafall så fann vi dessa vackra luckor där...jag kan säga att de var mycket tunga...för det satt ihop dubbelt med någon slags karm runt...lite blöta var de ju också efter sin tippenrunda :-)
Ja, ja...jag var ju tvungen att kolla om min ev. blivande make hade några muskler...och tålamod nog att leva med mig ;-). Bra tips till alla som söker någon....ta med dem till tippen efter 2 veckors dejtande och be dem släpa hem blytunga saker...när man dessutom bor i lägenhet????
Var skulle jag ha dem då....jo, sex år senare fick de bli sidor till en köksö i vårt nya kök....man vet ju aldrig när man kan få användning av saker, eller hur?


Summa summarum, vårt kök är ihopsnickrat av ikealuckor, soptippsfynd, loppissaker, blocketfynd och en jäkla massa envishet....men visst blev det bra till slut?
Nu önskar jag ju att denna köksaga skulle ha ett lyckligt slut så jag kunde säga att det är färdigt.....men nepp, det är det inte!!
Det fattas en del golvlister och annat...men det får vi återkomma till senare.
Kram på er.

14 kommentarer:

Granne med Selma sa...

Lycka till inne hos mig! Ser ut som om tomtepåsen skulle passa perfekt i ditt kök;-)
Kram Sussie

Där Rosor Aldrig Dör sa...

Hej Melinda!
De är jättekul att få köks-sagan upprepad igen =) Å de är verkligen super fint i ert kök!!! Så himla duktiga ni är!!

Ha de!
Kram Benita

Willewira sa...

Åh, Melinda! Köket är helt underbart!

Jag har sagt det innan, men jag säger det igen. Underbart!

Har du bestämt dig om du vill ha ett signum eller ..?? ;)

Jättekram!
Willewira

n o r d i n g å r d e n sa...

Å vilken ny fin blogg du har skaffat och vilket hem sen då! Köket är ju helt underbart, in i minsta detalj! Såsom butiken din, även om jag bara tryckt näsan mot rutan än så länge: ) Mari.

rosenfröjd sa...

Det är ett helt underbart kök ni fått till. Mycket slit bakom förstår man, men så värt det kan jag tro!

ett riktigt drömkök!

ha en bra dag!
Kram/
M

Ewa sa...

Ert kök vart helt underbart, och va kul att kunna bygga ihop och återanvända en massa. Ett kök som ingen annan har.
Vore kul att se vart den fina sinken fick sin plats!
Jag har också dragit ut flickornas pappa på soptippen då vi ganska precis träffats... Han undrade lite försiktigt vad jag skulle med det jag tyckte jag fyndade.

Mvh
/Ewa

Noll54/Eva-Karin sa...

Vad duktiga ni varit!!!Köket är jättefint! Kul idee med skåpet!
Har kikat in hos dej förut, fin sida du har, lättare att lämna en kommentar nu!! Man vill ju gärna göra det när man uppskattar nåt!!
Du verkar ha en mysig butik!,,har själv en i Karlstad.

Ha det så bra!!!
Eva-Karin/noll54

lottens vita och gröna sa...

oh oh oh slurp och bara en bild fick vi på härligheten klart! guu melinda vad ni har smak och kärlek till vackra saker, ljuvt ihopplock på det allra vackraste sätt, såååååååå fint så långt ifrån ett "svenssonkök" man kan komma ni har det ljuvligaste och mest charmanta idéerna jag har hört mmmm vaför bor du så himlan långt härifrån, fasen vad jag skulle vilja fika i ditt härliga kök, hihi! varmastekramen till dig, du härliga vän! lotten

Marits vita skrin sa...

Vilket underbart kök du har Melinda. Där skulle jag gärna sitta och ta en fika. Blink blink.

Jag känner igen det där med lister som blir kvar. Våra kom inte upp förrän nu för nån månad sen och då blev köks renoveringen "klar" för över två år sen.

Vill du ha färg numret på vägg-färgen. Så du kan sitta hemma och gnola lite. Den är verkligen skit fin. Inte för baby-blå och inte för grå. Jag döper den till industri-blå, haha fasiken va rolig jag är....
Kram på dig/Marit

me and alice sa...

Ert kök är helt underbart!! Som en dröm! Precis så vill jag ha det...
Älskar skafferidörren och den lilla hon...
Har aldrig kört våra överdrag i klorin, men det måste väl gå bra. Dom är ju i bomull!!
Kramis Susanne

Lillstuga sa...

Vilket drömkök ni fått!! Förstår att det har varit mycket jobb!! Precis min smak!! Men så är det med allt du gör!! Förstod att du skulle få in den ljusstaken!! Hade också tänkt ha den till jul men kunde inte hålla mig.
Kram Anna
Bra att du bytt blogg, mycket lättare nu!!

annaslantliv sa...

Å vad kul att läsa! Jag minns inte att jag sett det inlägget förut så det var verkligen kul.
Så fint det kan bli om man har lite fantasi och ideer och är lite händig. Verkligen ett drömkök. Bara tanken på ett riktigt skafferi gör en alldeles knäsvag. Gud vilken lyx!

Hoppas allt är bra med er!

Får du in nå nya textilier från Greengate? Har spanat in lite saker jag är sugen på men jag handlar ju hellre lokalt än beställer om det går! Av flera anledningar.

Må så gott!

Kram Anna

Brunkullan sa...

Och ett riktigt drömkök blev det ju också:)
Susanne

Floralis sa...

Hej!
Har hittat din blogg. Helt underbar. Du skriver så roligt och inspirerar. Min andra hälft undrar från TV-rummet "vad det är som är så roligt egentligen..." Tänk så mycket dem missar dem stackarna när dem flippar med TV-kontrollen. : )) Kan inte slita mig bort från dina inlägg. Får fortsätta en annan dag med resterande. Bra tips det där med soptippen. Vi har varit gifta nu i snart 10 år så han har genomgått "provet" några gånger. Ha det gott och God Natt!
Anneli